Pages

2012. július 30., hétfő

A választás illúziója

A napokban éppen a jól megszokott utcánkban levő abc-ben vásároltam és vettem egy közismert márka által forgalmazott filteres gyümölcsteát (piramis alakú filterben - ezzel szerintem sok mindent elárultam) a dobozt jobban szemügyre véve egy érdekes logó ötlött a szemembe. „Unilever” olvastam a doboz sarkában. Haza érve puszta kíváncsiságból google-n rákerestem az említett névre, és kiderült egy hatalmas brand-ről van szó, egy márkáról, ami számos terméket forgalmaz, amiről eddig nem is tudtam, hogy egy azon cég  alá tartoznak. Tovább folytatva keresésem, megdöbbenésemre találtam egy terméklistát, ahol az összes forgalmazott termék fel van tüntetve.

A döbbenetes az volt számomra, hogy olyan közismert márkák szerepeltek a listán, amikről elsőre azt gondolnánk, hogy konkurens márkák.

Így például több szappan, vaj, stb. márka. Felmerült bennem a kérdés, ha egy azon cég / vállalat alá tartoznak ezen termékek, akkor miért külön néven forgalmazzák őket, azt a látszatot keltve mintha semmi közük nem lenne egymáshoz. Valószínűleg azért, mert azt szeretnék, ha úgy tűnne, hogy semmi közük egymáshoz…

Hogy miért jó ez?


A kapitalista fogyasztói társadalom lényege, hogy minél szélesebb kínálatot hozzon létre. Elhitetik az emberekkel, hogy ők a fontosak, és az ő kegyeikért küzdenek a cégek is. Fenntartva ezt az illúziót, ma már majdhogynem monopolhelyzetben lévő cégek eljátsszák velünk hogy hatalmas a verseny a piacon, közben saját termékeiket versenyeztetik egymással. Sokszor az összetevők is majdnem ugyanazok egy-egy termék kapcsán, így gyakorlatilag más csomagolásban ugyanazt a dolgot vesszük meg. Az alábbi képen látható termékek mind egy cég alá tartoznak. Mint látjátok az alábbi márkák 90%-ban feltöltik egy átlag abc polcait…

Elhitetik, hogy választunk, pedig bármi kerül kosarunkba, ugyanazt vásároljuk. Erre mondják, hogy nincs jó döntés… Vagyis van, az hogy nem nagy multi márkákat vásárolunk, hanem visszaszokunk a piacra és helyi termékeket fogyasztunk. Ezzel át is kanyarodtunk egy másik nagyon fontos témához az önellátáshoz. De erről majd később írok. 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése